My Blog List

Sunday, February 26, 2012

ပညာေရးပိုင္းအစတစ္ခု


An Educational Piece

Shin Maharatthasara (ရွင္မဟာရ႒သာရ/သွ်င္မဟာရ႒သာရ), a Myanmar Buddhist monk (2012 - 2073 Buddhist Era), presented a good learning process with eight steps namely listening, thiking, asking, discussing, investigating, writing, practising and keeping (summarized in eight Pali initials "su, ci, pu, bha, vi, li, si, dha").
It's just obvious that this is a good education system which can be accepted and practiced today. But we don't know how this system was applied and how it was successful. And we don't know either this has been practiced in Myanmar or not.

ပညာေရးပိုင္းအစတစ္ခု

ဟိုတစ္ေန႔က အသိတစ္ေယာက္နဲ႔ Gmailမွာ Chatရင္း ပညာေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ စကားတစ္ခြန္း ၾကားခဲ့ရတယ္။ ေတာင္အာဖရိက သမတေဟာင္း Nelson Mandelaရဲ့ အဆိုအမိန္႔ တဲ့။
"Education is the most powerful weapon which you can use to change the world."
နားလည္သလို ဘာသာျပန္ၾကည့္တယ္။
"ပညာေရးဟာ ကမၻာႀကီးကို ေျပာင္းလဲေအာင္ လုပ္ရာမွာ အသံုးျပဳႏိုင္တဲ့ စြမ္းအားအျပင္းဆံုး လက္နက္ပါ။"
ဘယ္တုန္းက ေျပာခဲ့တဲ့ စကားဆိုတာ မသိပါဘူး။ ခု Google နဲ႔ ျပန္ရွာၾကည့္ေတာ့ အဲ့ဒီစကားကို essay.blogs.nytimes.com မွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ The New Yourk Times Magazine ရဲ့ College Essay Contest ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာပါ။ ဟုတ္တာေပါ့။ ကမၻာႀကီး ဒီေန႔အေျခအေနေရာက္ေအာင္ တြန္းခဲ့တဲ့ အားေတြထဲမွာ ပညာေရးက အဓိက တြန္းအားတစ္ခုေပါ့။ ပညာေရးဟာ အစြမ္းထက္ပါတယ္။ ေကာင္းပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ ပညာေရး ဆိုတာကို အထူးစိတ္၀င္စားမိေနရင္း ပညာေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ စာေတြကို အခ်ိန္ရသေလာက္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ လိုက္ဖတ္ေနရာက ဒီေန႔ေတာ့ မေကာင္းတဲ့ ပညာေရးတစ္ခုအေၾကာင္း articlesbase.comမွာ ဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ အမိန္႔အာဏာေပၚမွာ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ပညာေရးတဲ့။ ဖတ္မိခဲ့တာကို နားလည္သလို ျပန္ေျပာပါမယ္။

          "ပညာေရးမွာ အာဏာရွင္ဆန္မႈကို ပညာေရးမွာ စီမံပိုင္ခြင့္ ရွိသူေတြက ဖန္တီးတာပဲ။
          ရည္ရြယ္ခ်က္က ပညာအသင္ခံရတဲ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံေတြကို မမွန္တာေတြ
          အယံုခိုင္းၿပီး စိတ္တိုင္းက် ႀကိဳးကိုင္ထားႏိုင္ဖို႔။
          ႀကိဳးကိုင္လို႔ရတဲ့ အေျခအေန ေရာက္ေအာင္ ျပင္ဆင္တဲ့ အေနနဲ႔
          ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြက ဆရာကို
         ေစာဒကတက္ ေမးခြန္းမထုတ္ရဘူး။ ဆရာေျပာသမွ် လက္ခံရတယ္။
          ဒီပညာေရးေၾကာင့္ လူေတြက လြတ္လပ္မႈ တရားမွ်တမႈအစား အာဏာရွင္ကို လက္ခံလာတယ္။
          အယူသီးမႈေတြ ရွိလာတယ္။ ေယာင္၀ါး၀ါးေတြ ျဖစ္လာတယ္။
         ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈမွာလည္း အမွန္တရားနဲ႔ ေ၀းလာတယ္။
         အာဏာရွင္ဆန္တဲ့ ပညာေရးစနစ္မွာ တာ၀န္ရွိသူေတြက သခၤန္းစာေတြကို ဆင္ဆာျဖတ္တယ္။
         စိတ္တိုင္းက် စီမံတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ ေတြးေခၚျခင္းကို
         ေသတြင္းဆီ ပို႔တယ္။ ေစာဒကတက္ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားကို ႏွိမ္တယ္။

        အဲ့ဒီလို ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ိဳးကို ေပါက္ေတာက္ေတာက္ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္
          အေနမ်ိဳးေရာက္ေအာင္ လုပ္လိုက္တယ္။
         အက်ိဳးဆက္ကေတာ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြဟာ သခ်ၤာ နဲ႔ ဓာတုေဗဒလို
         မွန္ကန္ တိက်တဲ့ သိပၸံ ဘာသာရပ္ေတြမွာေတာင္မွ ၀ါးတားတား ျဖစ္ကုန္တယ္။
         ေက်ာင္းၿပီးတဲ့ အခါက်ေတာ့ အမွန္တရားနဲ႔ ဆန္႔က်င္သူေတြ ျဖစ္လာတယ္။
         သိပၸံအပါအ၀င္ ဘ၀မွာ ေတြ႔ႀကံဳ ျဖတ္သန္းရတဲ့ ကိစၥတိုင္းမွာ ေယာင္ခ်ာခ်ာေေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။
         ဒီစနစ္ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံမွာ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ေတြးေခၚျခင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြက ဖိႏွိပ္ထားတယ္။
         အဲ့ဒီလို ေတြးေခၚျခင္းကို ျပည္သူေတြကလည္း ႏွိပ္ကြပ္ထားတယ္။
         မိသားစု၀င္ေတြကလည္း ခ်ိဳးႏွိမ္ထားတယ္။
         ဒီစနစ္ေၾကာင့္ ဖခင္ၾသဇာလႊမ္းမိုးတဲ့ မိသားစု
         ဒါမွမဟုတ္ မိခင္ၾသဇာလႊမ္းမိုးတဲ့ မိသားစုေတြ ေပၚထြန္းလာတယ္။
         လူေတြဟာ ဒီပညာေရးစနစ္ရဲ့ သားေကာင္ေတြ ျဖစ္လာတယ္။
         ဒီပညာေရးက လူေတြကို စိတ္ဒဏ္ရာ ရေစတယ္။
         စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြနဲ႔ ျဖစ္လာေအာင္ သင္ေပးတယ္။
         မိသားစုထဲမွာ လူ႔အသိုက္အ၀န္းထဲမွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြထဲမွာ
         အာဏာရွင္ကို အကြပ္ညႇပ္ခံစိတ္နဲ႔ လက္ခံလာႏိုင္လာေအာင္ သြန္သင္ေပးလိုက္တယ္။"

အဲ့ဒီေဆာင္းပါး ေရးတဲ့သူက N. Breeze တဲ့။ သူရထားတဲ့ ဘြဲ႔ေတြက Material Engineering, Ceramic(BSc), Biomedical Engineering, Biomaterial (MSc)တဲ့။ သူက ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြ စာသင္ေက်ာင္းမွာ ဆရာဆရာမေတြရဲ့ အဖိႏွိပ္ခံအျဖစ္ ကုတ္ကုတ္ ေနခဲ့ရလို႔ ႀကီးလာေတာ့ အာဏာရွင္ေတြရဲ့ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူေတြ ျဖစ္လာတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ သူ႔ေဆာင္းပါးအတြက္ သူ ဘယ္လို သုေတသန လုပ္ခဲ့တယ္၊ ဘယ္အခ်က္ အလက္ေတြကို အေျခခံၿပီး ဘယ္လိုေကာက္ခ်က္ ဆြဲတယ္ဆိုတာ ေဖာ္ျပမထားတဲ့အတြက္ သူ႔တင္ျပခ်က္ ဘယ္ေလာက္ခိုင္မာတယ္ဆိုတာ ေျပာဖို႔ ခက္ပါတယ္။ အျပည့္အ၀ လက္ခံဖို႔ မလြယ္ဘူး။ ဥပမာ စာသင္ေက်ာင္းေတြ မေပၚခင္က အာဏာရွင္ မရွိခဲ့ဘူးလားလို႔ ျပန္လွန္ေမးခြန္းထုတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သူ႔တင္ျပခ်က္က ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ထည့္သြင္း စဥ္းစားစရာတစ္ခု ဆိုတာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။

တစ္ဆက္တည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အင္း၀ေခတ္က အရွင္မဟာရ႒သာရ ခ်ျပခဲ့တဲ့ ပညာသင္ယူပံု စနစ္တစ္ခုကို သတိရမိပါတယ္။ ငယ္ငယ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ က်က္ခဲ့ရတာပါ။ "သု စိ ပု ဘာ၊ ၀ိ လိ သိ ဓာ၊ အကၡရာစြဲသံုး၊ ဤရွစ္လံုးကို၊ သီးကံုးပန္းသြင္၊ ေန႔တိုင္းဆင္ေလာ့"တဲ့။ အရွင္မဟာရ႒သာရရဲ့ ပညာေရး စနစ္က မူရွစ္ခ်က္နဲ႔ပါ။ "သု စိ ပု ဘာ၊ ၀ိ လိ သိ ဓာ"တဲ့။ အဲ့ဒါကို ဆရာဘုန္းႀကီးက တစ္ခုခ်င္း ရွင္းျပပါတယ္။

သု = သုေဏယ်။ သင္ျပတာကို နားစိုက္ ေထာင္ရမယ္။
စိ = စိေႏၲယ်။ သင္ၿပီးသားကို ႀကံစည္ေတြးေတာ သံုးသပ္ရမယ္။
ပု = ပုေစၧယ်။ နားမလည္တာရွိရင္ ဆရာကို ျပန္ေမးရမယ္။ ကိုယ့္ထက္ အတန္းႀကီးတဲ့သူကို ေမးရမယ္။
ဘာ = ဘာေသယ်။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား အခ်င္းခ်င္း သခၤန္းစာကို ေျပာဆို ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ရမယ္။
၀ိ = ၀ိစာေရယ်။ သင္ယူခဲ့တာ ေဆြးေႏြးခဲ့တာေတြကို ျပန္ၿပီး ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ရမယ္။
လိ = လိေကၡယ်။ အေရးအသား ေလ့က်င့္ရမယ္။ သိထားတာကို ျပန္ၿပီး တင္ျပ တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ရ မယ္။
သိ = သိေကၡယ်။ စာသိကို လက္ေတြ႔ က်င့္သံုးရမယ္။ ဘ၀အတြက္ အသံုးခ် ရမယ္။
ဓာ = ဓာေရယ်။ သင္ထားသမွ် မေမ့ေအာင္ ေဆာင္ထားရမယ္ တဲ့။

စနစ္ေကာင္းတစ္ခုလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ (ဒီရွစ္မ်ိဳးကို ပါဠိနာမည္ေတြနဲ႔ ေဖာ္ျပထားတာမို႔ ဘုရားေဟာ ပါဠိေတာ္ထဲကမ်ား ယူထားသလား၊ ပါဠိပိဋကတ္ တစ္ေနရာတည္းမွာ တစ္စုတည္း ပါေလသလား၊ တစ္ေနရာစီမွာ ပါတာကို စုစပ္ၿပီး ေဖာ္ျပထားတာလား၊ ရွင္မဟာရ႒သာရရဲ့ စိတ္ကူးသက္သက္လားဆိုတာ စဥ္းစားမိပါေသးတယ္။)

ေစာေစာက articlesbase.comမွာ ဖတ္ခဲ့ရတဲ့ ေဆာင္းပါးကို ေရးတဲ့သူဟာ ေက်ာင္းေတြမွာ Critical Thinking ဆိုတဲ့ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ေတြးေခၚျခင္းကို အထက္စီးကေန ပိတ္ဆို႔ထားလိုက္တဲ့ လုပ္ရပ္ရဲ့ ဆိုးက်ိဳးကို ေထာက္ျပပါတယ္။ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ျခင္းကို အားေပးသူေပါ့။ အဲ့ဒီေဆာင္းပါးရွင္ အရွင္မဟာရ႒သာရ ခ်ျပခဲ့တဲ့ ပညာေရးစနစ္ကိုသိရင္ ေတာ္ေတာ္ သေဘာက်ေလာက္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အရွင္မဟာရ႒သာရရဲ့ ပညာေရးမူ ရွစ္ခ်က္ထဲမွာ "စိ" နဲ႔ "၀ိ" ရယ္လို႔ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ေတြးေခၚျခင္းကို အထူး အားေပးထားလို႔ေပါ့။ ဒီ့ျပင္ "ဘာ"ဆိုၿပီး ဆရာကို ျပန္ေမးခြင့္လည္း ေပးထားေသးတယ္။ ခုေခတ္ ပညာေရး သမားေတြ အသိမွတ္ျပဳေလာက္တဲ့ "attendance,discussion, presentation, application"ဆိုတာေတြကိုလည္း "သု ဘာ လိ သိ"ဆိုတဲ့ မူေတြနဲ႔ အသီးသီး သိမ္းယူထားတယ္ မဟုတ္လား။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အရွင္မဟာရ႒သာရရဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ဘယ္လို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့သလဲ၊ အဲ့ဒီစနစ္ ဘယ္ေလာက္အေကာင္အထည္ ေပၚခဲ့သလဲ၊ ခု အဲ့ဒီစနစ္ ရွိေနေသးလား ဆိုတာေတာ့ သီးသန္႔ သုေတသနျပဳရမယ့္ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ဒါလည္း ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ထည့္သြင္း စဥ္းစားစရာတစ္ခု ဆိုတာေလာက္ပဲ ေသခ်ာတယ္ ဆိုပါစို႔။ ကဲ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဒီထက္ ပိုေသခ်ာေအာင္ ဘာလုပ္သင့္ၾကပါသလဲ။ ဘာလုပ္ႏိုင္ၾကပါ မလဲ။


:)
ရွင္အာစာရ
2Sep10

မွတ္ခ်က္။  ။facebook  မွဖတ္လုိ္က္၇ေသာ ေဆာင္းပါးေကာင္းတစ္ပုဒ္။

No comments:

Post a Comment